Aktuality

Aktuální vládní opatření (aktualizováno 7.7.2021)

 

Článek přináší aktuální omezení a krizová opatření, která se dotýkají sportovního prostředí. Naleznete zde také popsané předchozí vlny zpřísnění a výkladová stanoviska ČUS. Od 26.6. pokračuje návrat amatérů i veřejnosti do vnitřních sportovišť a zvětšuje se množství diváků. Od 18.5. je sport uvnitř i venku zcela bez roušek, od 9.7. se mění uznatelná lhůta očkování.

 

Omezení platná od 9.7. 00:00 hod

Mimořádné opatření č.j. MZDR 1595/2021-6/MIN/KAN upravuje uznatelné lhůty pro přítomnost sportovců / cvičících / diváků na sportovišti následovně: očkované osoby doloží národním certifikátem o provedeném očkování, že od očkování uplynulo od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu nejméně 14 dní, nebo od aplikace dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu nejméně 14 dní.


Aktuální vládní opatření

(aktualizováno 28.6.2021)

 
Článek přináší aktuální omezení a krizová opatření, která se dotýkají sportovního prostředí. Naleznete zde také popsané předchozí vlny zpřísnění a výkladová stanoviska ČUS. Od 26.6. pokračuje návrat amatérů i veřejnosti do vnitřních sportovišť a zvětšuje se množství diváků. Od 18.5. je sport uvnitř i venku zcela bez roušek.

Mimořádné opatření č.j. MZDR 14601/2021-21/MIN/KAN nijak nemění podmínky pro provoz a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb. Opatření rozvolňuje podmínky pro účast diváků na sportovních utkání (až 5000 osob venku a 2000 osob uvnitř, za podmínek definovaných odstavcem 12), také zvyšuje počty účastníků hromadných akcí na 500 osob, koná-li se akce ve vnitřních prostorech, nebo 1000 osob, koná-li se tato akce výhradně ve vnějších prostorech.08

Nadále platí, že všichni diváci / účastníci / sportovci musí splňovat podmínky testování / očkování / prodělání nemoci a nesmí vykazovat klinické příznaky onemocnění covid-19. V případě sportovní přípravy profesionálních sportovců a sportovní přípravu amatérských sportovců organizovanou sportovními svazy opatření nařizuje tyto podmínky kontrolovat ve frekvenci jedenkrát za 7 dní a nařizuje subjektu organizujícímu sportovní přípravu neumožnit přítomnost více než 50 osob ve skupině.


Aktuální opatření ve vztahu ke sportu

Aktualizace 17. května 2021

 

V návaznosti na Mimořádné opatření ze dne 14. 5. 2021 č. j. MZDR 14601/2021-12/MIN/KAN, kterým došlo k omezení obchodu a služeb s účinností od 17. 5. 2021 (dále jen „MO služby“) si tímto dovolujeme sdělit výkladové stanovisko JUDr. Daniela Viduny, LL.M. ve vztahu k činnostem České unie sportu, z.s.

 

V návaznosti na shora uvedené mimořádné opatření MZČR došlo k úpravě omezení souvisejících se sportem, a to zásadním způsobem, jelikož již došlo k částečnému rozvolnění možnosti využití vnitřních sportovišť.

Na základě MO služby dochází s účinností od 17. 5. 2021 00:00 hodin do odvolání k níže uvedeným omezením.

Dle čl. I odst. 4 písm. b) MO služby platí, že se omezuje provoz a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb (např. tělocvičny, hřiště, kluziště, kurty, ringy, herny bowlingu nebo kulečníku, tréninková zařízení) a tanečních studií, posiloven a fitness center tak, že provozovatel neumožní přítomnost více návštěvníků, než je 1 osoba na 15 m2 vnitřní plochy sportoviště, která je přístupná veřejnosti, více než 2 osoby ve skupině a více než 10 osob celkem na vnitřní ploše sportoviště, která je přístupná veřejnosti, s tím, že všechny přítomné osoby prokáží, že splňují podmínky stanovené v bodu I/18, s výjimkou dětí mladších 6 let věku, a návštěvníci jsou povinni udržovat rozestupy alespoň 2 metry, nejde-li o osoby ze společné domácnosti; přítomnost veřejnosti v jiných vnitřních prostorech, jako jsou šatny, sprchy apod., se zakazuje; tyto podmínky neplatí pro:

        i)   sportovní činnost ve školách nebo školských zařízeních a vysokých školách, kde to mimořádná opatření umožňují,

       ii)   sportovní přípravu, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou zakázány,

Dle čl. I odst. 4 písm. c) MO služby současně platí, že se omezuje provoz a používání venkovních sportovišť tak, že se zakazuje přítomnost veřejnosti ve vnitřních prostorech venkovních sportovišť (šatny, sprchy apod.), nejde-li o:

       i)   sportovní činnost ve školách nebo školských zařízeních a vysokých školách, kde to mimořádná opatření umožňují,

      ii)   sportovní přípravu, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou zakázány,

Dále je pak v čl. I odst. 15 MO služby stanoveno, že se omezují spolkové, sportovní, taneční, tradiční a jim podobné akce a jiná shromáždění, slavnosti, poutě, přehlídky, ochutnávky, oslavy a jiné veřejné nebo soukromé akce, při nichž dochází ke kumulaci osob na jednom místě, tak, že je ve stejný čas možná přítomnost nejvýše 2 osob nebo při dodržení následujících podmínek nejvýše 10 osob, koná-li se akce ve vnitřních prostorech, nebo 50 osob, koná-li se tato akce výhradně ve vnějších prostorech; osoby účastné akce s přítomností více než 2 osob musí prokázat, že splňují podmínky stanovené v bodu I/18, a po celou dobu akce, nestanoví-li mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví upravující používání ochranných prostředků dýchacích cest jinak, používají ochranný prostředek dýchacích cest (nos, ústa), kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek), včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem, není-li v tomto mimořádném opatření stanoveno jinak; uvedené podmínky se nevztahují na:

písm. d) - hromadné akce, v jejichž případě Ministerstvo zdravotnictví stanovilo závazné hygienicko-epidemiologické podmínky pro hromadné akce jinak tímto mimořádným opatřením zakázané, při jejichž dodržení je dovoleno z důvodů zřetele hodných konat, a to zejména jedná-li se o akce v důležitém státním zájmu, významné kulturní akce nebo významná sportovní utkání nebo soutěže,

písm. e) - sportovní přípravu amatérských sportovců organizovanou sportovními svazy, kterou lze organizovat ve vnitřních prostorech za podmínek podle bodu 4

písm. b) a c) (viz výše) a mimo vnitřní prostory na vymezeném sportovišti při dodržení podmínek, že na 1 sportujícího připadá alespoň 15 m2 plochy sportoviště, ve skupinách nejvýše 30 osob, bez využití vnitřních prostor sportoviště (šatny, sprchy apod.)subjekt organizující sportovní přípravu vede evidenci osob účastnících se sportovní přípravy pro potřeby případného epidemiologického šetření orgánů ochrany veřejného zdraví, a to vrozsahu identifikace účastníka (jméno, příjmení) a kontaktní údaje účastníka (nejlépe telefonní číslo) a tuto evidenci uchovává po dobu 30 dnů ode dne konání sportovní přípravy; účastník sportovní přípravy, s výjimkou dítěte do 6 let věku, před zahájením sportovní přípravy:

         i)   prokáže, že splňuje podmínky stanovené v bodu I/18, nebo

        ii)   prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo

      iii)   doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení svého zákonného zástupce, že ve škole nebo školském zařízení absolvoval nejdéle před 72 hodinami test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, nebo

      iv)   podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, a subjekt organizující sportovní přípravu prokázání podmínek kontroluje a účastníku,  který nesplní podmínky podle bodů i) až iv), resp. v případě podle bodu iv) účastníku, kterému vyjde pozitivní výsledek testu, neumožní účast na sportovní přípravě.

Dle v čl. I odst. 18 MO služby jsou dále stanoveny podmínky pro vstup osob do některých vnitřních prostor nebo pro účast na hromadných akcích, je-li to vyžadováno tímto mimořádným opatřením:

       a)   osoba absolvovala nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo

       b)   osoba absolvovala nejdéle před 72 hodinami POC test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 s negativním výsledkem, nebo

      c)   osobě byl vystaven certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dnů, nebo

      d)   osoba prodělala laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u ní doba izolace podle platného mimořádného opatření  Ministerstva zdravotnictví a od prvního pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost  viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní, přičemž se musí jednat o osobu bez klinických příznaků onemocnění COVID-19.

Ze shora uvedené textace MO služby vyplývá dle mého názoru následující.

  1. Profesionální sport (sport vykonávaný osobami v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti) je umožněn ve vnitřních i venkovních sportovištích, a to bez stanoveného limitu společně sportujících osob.
     
  2. Organizovaný sport (amatérský) je umožněn v počtu max. 30 osob (příprava) na venkovních sportovištích, resp. max. 10 osob (rozdělených do dvojic) na vnitřních sportovištích. Zásadní limitací pro konání sportovní činnosti jsou opatření týkající se testování osob účastnících se sportovní činnosti, a to buď v souladu s čl. I odst. 15 písm. e) nebo čl. 18 MO služby. Pořádání utkání, závodů a soutěží je pak dle mého názoru umožněno buď na základě zvláštního povolení MZČR (viz čl. 15 písm. d) MO služby), kterým budou stanoveny vlastní podmínky pro konání takové konkrétní akce/soutěže, nebo obecně dle čl. 15 MO služby, kdy je však třeba dodržet stanovené podmínky (počet osob – 10 uvnitř/50 venku, testování dle čl. I odst. 18 MO služby a režim dle příslušného ustanovení mimořádného opatření MZČR upravujícího podmínky používání ochrany dýchacích cest).
     
  3. Neorganizovaný sport (hobby sport) na venkovních sportovištích není současným zněním MO služby upraven, neboť v této souvislosti je uveden toliko zákaz užití vnitřních prostor venkovních sportovišť (šatny, sprchy apod.), nicméně se lze domnívat, že bude vyžadován obdobný režim jako v případě organizovaného amatérského sportu, neboť by nedávalo logiku, aby sportovní spolek (provozovatel venkovního sportoviště) mohl svým vlastním členům umožnit sportovní činnost pouze dle stanovených pravidel a neorganizované veřejnosti pak takové sportoviště pronajmout/vypůjčit zcela bez omezení. Sportovní činnost na vnitřních sportovištích je pak upravena v režimu max 10 osob rozdělených do dvojic dle stanovených podmínek.

Závěry:

  1. Profesionální sportovci mohou vykonávat svou činnost na vnitřních i venkovních sportovištích, a to bez limitu.
  2. Samotné konání sportovních soutěží a sportovních utkání (profesionálních i amatérských) je možné buď na základě Ministerstva zdravotnictví, které stanovuje hygienicko-epidemiologické podmínky pro jejich konání (o povolení se doporučuje žádat prostřednictvím Národní sportovní agentury), nebo dle obecných podmínek stanovených čl. I odst. 15 MO služby.
  3. Amatérští organizovaní sportovci mohou sportovat na venkovních sportovištích v maximálním počtu 30 osob (příprava) a na vnitřních sportovištích v maximálním počtu 10 osob rozdělených do dvojic, a to za splnění podmínek testování osob účastnících se sportovní činnosti.
  4. Amatérští neorganizovaní sportovci mohou sportovat na vnitřních sportovištích v maximálním počtu 10 osob rozdělených do dvojic (rozestupy 2 metry), a to za splnění podmínek testování osob účastnících se sportovní činnosti. Používání venkovních sportovišť není výslovně upraveno. Nicméně lze předpokládat obdobný režim jako v případě organizovaného amatérského sportu.

Zdroj: ČUS



Aktuální opatření ve vztahu ke sportu

Aktualizace 10. května 2021

 

Pro oblast organizovaného sportu Ministerstvo zdravotnictví ČR zveřejnilo nová Mimořádná opatření k Covid-19, ze dne 7. 5. 2021, schválená vládou, s účinností od 10. 5. 2021, 00:00 hodin MZDR 14601/2021-10/MIN/KAN.

Aktuální mimořádné opatření pro oblast organizovaného sportu je formulováno tak, že z dikce oficiálního dokumentu nelze vypracovat jednoduché a jednoznačné výkladové stanovisko, které by obsahově korespondovalo s veřejně a mediálně prezentovaným rozsahem povolených činností v organizovaném sportu od 10. 5., a to zejména v souvislosti s možností užívat vnitřní sportoviště v počtu 2 osob, neboť doplnění jsou formulována pouze pro zařízení zájmového vzdělávání podle § 2 vyhlášky č. 74/2005 Sb. (školní družiny, školní klub, středisko volného času typu Domu dětí a mládeže apod., nikoliv spolky). 

Logické a věcné důvody tohoto doplnění neúčinného pro oblast organizovaného sportu, kde jsou hygienické podmínky stejné, nebyly zveřejněny, nejsou dohledatelné a nejsou nám známy.

K aktuálně účinnému mimořádnému opatření proto ČUS nevydala výkladové stanovisko. Výkladovým stanoviskem oficiálního textu by došlo ke značnému zúžení možností, oproti vládními představiteli a mediálně proklamovaným podmínkám. 

V aktuálně účinném opatření připouští v bodě I/16, že je možná sportovní příprava amatérských sportovců, ale pouze mladších 18 let, organizované sportovními svazy, mimo vnitřní prostory na vymezeném sportovišti při dodržení podmínky, že na 1 sportujícího připadá alespoň 15 m2 plochy sportoviště, ve skupinách nejvýše 30 osob, bez využití vnitřních prostor sportoviště (šatny, sprchy apod.) s tím, že subjekt organizující sportovní přípravu vede evidenci osob účastnících se sportovní přípravy pro potřeby případného epidemiologického šetření, a účastník sportovní přípravy před zahájením sportovní přípravy

a) prokáže potvrzením od zaměstnavatele, že absolvoval nejdéle před 72 hodinami test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, 

nebo 

b) doloží čestné prohlášení, resp. čestné prohlášení jeho zákonného zástupce, že ve škole absolvoval nejdéle před 72 hodinami test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, 

nebo

c) podstoupí preventivní antigenní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARSCoV-2, který je určen pro sebetestování nebo povolený Ministerstvem zdravotnictví k použití laickou osobou, s negativním výsledkem, 

nebo

d) prokáže, že splňuje podmínky stanovené v bodu I/19 - tento bod však určuje podmínky pouze pro vstup osob do některých vnitřních prostor nebo pro účast na hromadných akcích, lze tedy tento odkaz považovat za rozšíření možností a) - c).  

(bod I/19 :

stanovují se následující podmínky pro vstup osob do některých vnitřních prostor nebo pro účast na hromadných akcích, je-li to vyžadováno tímto mimořádným opatřením: 

a) osoba absolvovala nejdéle před 7 dny RT-PCR vyšetření na přítomnost viru SARSCoV-2 s negativním výsledkem, nebo 

b) osoba absolvovala nejdéle před 72 hodinami POC test na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 s negativním výsledkem, nebo 

c) osobě byl vystaven certifikát Ministerstva zdravotnictví ČR o provedeném očkování proti onemocnění COVID-19, a od aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen „SPC“) uplynulo nejméně 14 dní, nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC uplynulo nejméně 14 dnů, nebo 

d) osoba prodělala laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u ní doba izolace podle platného mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví a od prvního pozitivního POC antigenního testu na přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 nebo RTPCR testu na přítomnost viru SARS-CoV-2 neuplynulo více než 90 dní. přičemž se musí jednat o osobu bez klinických známek onemocnění COVID-19.)  

Platí, že subjekt, organizující sportovní přípravu, prokázání podmínek kontroluje a účastníku, který nesplní podmínky výše, a účastníku, kterému vyjde pozitivní výsledek testu, neumožní účast na sportovní přípravě,   

Dle vyjádření ministra Ahrenbergera má současně od 10. 5. 20210 platit možnost sportování ve vnitřních prostorech, a to v maximálním počtu 2 osob. Toto vyjádření však nemá při respektování dosavadního výkladu jednotlivých ustanovení ze strany MZČR oporu v předmětném mimořádném opatření.

Jakmile bude zveřejněn upřesňující oficiální text s podmínkami, ze kterých půjde zhotovit jednoznačné výkladové stanovisko, urychleně jej připravíme a zveřejníme na webu ČUS.

 

Zdroj: ČUS



Testování zaměstnanců nestátních neziskových organizací

Nejpozději do 6.4.2021 musejí všechny spolky, které jsou zároveň zaměstnavateli, začít s pravidelným testováním svých zaměstnanců. Testování se týká všech osob, které vykonávají práci nebo obdobnou činnost na pracovišti zaměstnavatele společně s jeho zaměstnanci. Pro testování lze využít antigenní testy hrazené z veřejného zdravotního pojištění.

Vláda na svém jednání 22. března 2021 schválila mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví č.j. MZDR 47828/2020-25/MIN/KAN o testování zaměstnanců nestátních neziskových organizací. Všichni zaměstnavatelé na území České republiky, kteří jsou nestátní neziskovou organizací a zaměstnávají alespoň 1 osobu, smí nejpozději od 6. dubna 2021 umožnit svým zaměstnancům osobní přítomnost na pracovišti zaměstnavatele pouze za předpokladu, že zaměstnanec podstoupil v posledních 7 dnech:

  • RT-PCR test na přítomnost viru SARS-CoV-2,
  • POC antigenní test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2, nebo
  • na pracovišti zaměstnavatele preventivní test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 prostřednictvím testu poskytnutého mu zaměstnavatelem

a jeho výsledek je negativní.

Zdroj: výsledky jednání Vlády ČR

Nestátní neziskovou organizací se podle MZDR rozumí spolky a pobočné spolky, nadace a nadační fondy, církevní právnické osoby, resp. účelová zařízení církví, obecně prospěšné společnosti a ústavy. Zaměstnancem je podle zákoníku práce fyzická osoba, která se zavázala k výkonu závislé práce v základním pracovněprávním vztahu, kterým jsou pracovní poměr a právní vztahy založené dohodami (DPP, DPČ). Za zaměstnance se pro účel mimořádného opatření MZDR považují také dočasně přidělení zaměstnanci agentury práce a další osoby, které na základě jiného právního vztahu, než je pracovněprávní vztah, vykonávají práci nebo obdobnou činnost na pracovišti zaměstnavatele společně s jeho zaměstnanci.

Zaměstnanci jsou povinni na výzvu zaměstnavatele testování podstoupit s frekvencí alespoň jedenkrát za týden. Zaměstnanec je povinen prokázat to, že podstoupil RT-PCR test na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo POC antigenní test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2 potvrzením vystaveným poskytovatelem zdravotních služeb.

Výjimku z povinného testování mají osoby, které:

  • vykonávají práci na dálku (home office),
  • prodělaly laboratorně potvrzené onemocnění COVID-19, uplynula u nich doba izolace, nejeví žádné příznaky onemocnění COVID-19, a od prvního pozitivního testu neuplynulo více než 90 dní, nebo
  • mají vystavený certifikát MZDR o provedeném očkování proti onemocnění COVID-19 a od aplikace uplynulo nejméně 14 dnů, a očkovaná osoba nejeví žádné příznaky onemocnění COVID-19 (aplikace druhé dávky očkovací látky v případě dvoudávkového schématu podle souhrnu údajů o léčivém přípravku (dále jen „SPC“), nebo od aplikace první dávky očkovací látky v případě jednodávkového schématu podle SPC).

Od 18. prosince loňského roku je účinné mimořádné opatření ministerstva zdravotnictví č. j. MZDR 47828/2020-10/MIN/KAN, které upravuje plošné provádění POC antigenních testů u všech osob, které jsou účastny veřejného zdravotního pojištění v České republice. V současné době lze dle Ministerstva zdravotnictví na základě následných změn tohoto mimořádného opatření provést POC antigenní test hrazený z veřejného zdravotního pojištění jednou za tři dny a je plně použitelné i pro potřeby testování zaměstnanců společností sídlících v České republice.

Zdroj: PTU


Covid - Výkladového stanovisko k zákazu a omezení sportovní činnosti

 

Článek byl aktualizován 21. března 2021

 

v návaznosti na Usnesení vlády ze dne 18. 03. 2021 č. 298 (dále jen „Usnesení 298“) a č. 299 (dále jen „Usnesení 299“), Mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 19. 03. 2021, č. j. MZDR 15757/2020-46/MIN/KAN (dále jen „Mimořádné opatření“), a Ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 15. 03. 2021, č. j. MZDR 20599/2020-63/MIN/KAN (dále jen „Ochranné opatření“) sdělujeme Výkladové stanovisko JUDr. Daniela Viduny, LL.M. ve vztahu k činnostem České unie sportu, z. s.

V návaznosti na shora uvedená usnesení vlády došlo k úpravě omezení souvisejících se sportem, avšak pouze v jednom ohledu, kdy sportovní činnost nemusí být vykonávána pouze na území obce, ve které má osoba trvalý pobyt nebo bydliště. Na sportovní činnost se tedy nově vztahuje obecné omezení v podobě zákazu opuštění území okresu nebo hlavního města Prahy, na jehož území mají osoby trvalý pobyt nebo bydliště.

Na základě Usnesení 299 došlo s účinností ode dne 22. 03. 2021 do 00:00 hod. do dne 28. 03. 2021 do 23:59 hod. k zákazu volného pohybu osob, přičemž ve vztahu ke sportu stále dochází k téměř úplnému zákazu sportovní činnosti s výjimkou profesionálních sportovců a ostatní sportovní činnosti v přírodě, parku či na venkovních sportovištích v rámci členů jedné domácnosti.

Dle čl. II Usnesení 299 je tedy nadále zakázán volný pohyb osob na území ČR, a to zákaz opustit území okresu nebo hlavního města Prahy, na jehož území mají osoby trvalý pobyt nebo bydliště.

Z hlediska sportu jsou pak významné následující výjimky:

        A.   Profi sport: cesty do zaměstnání a k výkonu podnikatelské činnosti nebo jiné obdobné činnosti, dále pak explicitně povolené sportovní akce a soutěže ze strany Ministerstva zdravotnictví;

        B.   Ostatní sport: sportování je nově povoleno výhradně individuálně nebo v rámci členů jedné domácnosti, a to v parcích, přírodě a na venkovních sportovištích;

Usnesení 299 pak tedy výslovně:

  1. zakazuje všem osobám opustit území okresu nebo hlavního města Prahy, na jehož území mají trvalý pobyt nebo bydliště; za bydliště se pro účely tohoto opatření považuje též vlastní rekreační objekt, pokud zde osoba pobývá ke dni nabytí účinnosti tohoto opatření a nepřetržitě poté, za podmínky současného pobytu pouze členů jedné domácnosti v takovém rekreačním objektu;
  1. stanovuje výjimku z obecného zákazu ve vztahu ke sportu výhradně pro účely cest do zaměstnání a k výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti (tzn. profi sport), přičemž současně nařizuje takovým osobám prokázat důvodnost využití takové výjimky – potvrzení zaměstnavatele, pracovní smlouva, písemný doklad s konkrétním důvodem podnikatelské činnosti včetně uvedení konkrétního místa výkonu takové činnosti a kontaktních údajů objednatele takové činnosti;
  1. nařizuje pobývat v místě trvalého pobytu nebo bydliště s výjimkou cest za účelem pobytu v přírodě nebo parcích a sportování na venkovních sportovištích, a to za podmínky společné přítomnosti pouze členů jedné domácnosti;
  1. nadále umožňuje konání voleb orgánu právnické osoby a zasedání orgánu právnické osoby tak, že v případě, účastní-li se jej na jednom místě více než 10 osob:
    a)   každá osoba používá jako ochranný prostředek dýchacích cest zdravotnickou obličejovou masku (chirurgická rouška) nebo respirátor či                      polomasku bez výdechového ventilu s filtrační účinností minimálně FFP2, KN95 nebo N95,
    b)   osoby jsou usazeny tak, aby dodržovaly minimální rozestupy 2 metry, s výjimkou členů domácnosti,
    c)   každá osoba předloží před zahájením svolavateli zasedání či jiné pověřené osobě potvrzení o negativním výsledku antigenního testu na              přítomnost antigenu viru SARS CoV-2 nebo RT-PCR testu na přítomnost viru SARS CoV-2, který byl proveden nejvýše před 3 dny,
    d)   že se zasedání účastní nejvýše 50 osob, nejedná-li se o zasedání, které je nezbytné k splnění zákonem uložených povinností včetně volby                  orgánu;
  1. důrazně doporučuje uzavřít prostory dětských hřišť.

Z výše uvedeného je tedy jediné rozvolnění pravidel pro výkon sportovní činnosti oproti předcházejícím opatřením vlády ČR, a to v tom ohledu, že sportovní činnost lze za stanovených podmínek vykonávat na území celého okresu, ve kterém má osoba trvalý pobyt nebo bydliště.

Profesionální sport je nadále umožněn, nicméně trvají zpřísněná „administrativní“ pravidla, kdy každý musí být schopen písemně prokázat důvodnost cesty k výkonu sportovní činnosti.

V případě amatérského sportu dle mého názoru nadále trvá stav, který de facto znamená úplné zastavení organizovaného sportu, jelikož z Usnesení 299 nadále vyplývá, že sportovat lze výhradně za společné přítomnosti pouze členů domácnosti a změnou je pouze skutečnost, že tato činnost nemusí již být vykonávána výhradně na území obce, ve kterém má osoba trvalý pobyt nebo bydliště (lze tedy sportovat v celém okrese). Jelikož je tato textace uvedena přímo v odstavci týkajícím se sportu, tak má dle mého názoru bohužel přednost před obecným pravidlem o maximálním počtu 2 společně pobývajících osob na veřejně přístupných místech, které platilo pro sportovní činnost dle předchozích pravidel. Vyjma členů jedné domácnosti lze tedy sportovat pouze individuálně. Pro účely pohybového vyžití dětí navíc bude pravděpodobně značně omezen i provoz dětských hřišť.

Usnesením 298 jsou pak stanovena omezení pro provozovny a akce. Z hlediska sportu jsou pak taková omezení stanovena v čl. I odst. 3 písm. f) a g). Dle těchto ustanovení je tedy zakázán:

  • provoz a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb (např. tělocvičny, hřiště, kluziště, kurty, ringy, herny bowlingu nebo kulečníku, tréninková zařízení) a vnitřních prostor venkovních sportovišť, tanečních studií, posiloven a fitness center, s výjimkou sportovní činnosti ve školách či školských zařízeních a vysokých školách, kde to krizová opatření umožňují, a s výjimkou sportovní přípravy, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou zakázány,
  • provoz a používání umělých koupališť (plavecký bazén, koupelový bazén, bazén pro kojence a batolata, brouzdaliště), wellness zařízení včetně saun, solárií a solných jeskyní, pokud se nejedná o poskytování zdravotních služeb poskytovatelem zdravotních služeb,

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že profesionální sportovci nejsou Usnesením 298 a Usnesením 299 omezeni ve své činnosti (vyjma zvýšené „administrativní přípravy“ – viz výše). Pro pořádání sportovních akcí a sportovních soutěží nadále platí režim výslovného povolení ze strany Ministerstva zdravotnictví (čl. IX Usnesení 299). Naopak amatérský sport je v podstatě zastaven, jelikož dle Usnesení 298 a Usnesení 299 je dána výjimka pouze ve vztahu k přírodě, parkům a venkovním sportovištím, přičemž společně mohou sportovat jen členové jedné domácnosti. Vnitřní sportoviště a bazény jsou pak pro amatérský sport zcela uzavřeny.

Statut profesionálního sportovce se pak vztahuje na každého, kdo vykonává sportovní činností výdělečnou činnost na základě smluvního vztahu. Tímto smluvním vztahem pak může být jak vztah pracovněprávní (pracovní smlouva, dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti), tak vztah občanskoprávní, kdy je sportovní činnost vykonávána v režimu OSVČ.

Mimořádným opatřením jsou pak stanoveny podmínky povinnosti užívat ochranu dýchacích cest, přičemž z hlediska sportu platí výjimka z této povinnosti pro sportovce nebo cvičící osoby:

  • v době tréninku, cvičení, zápasu, soutěže apod. včetně běhu a jízdy na kole ve venkovních prostorech, a to za podmínky, že se nachází alespoň 2 metry od jiné osoby, nejedná-li se o členy domácnosti,
  • ve vnitřních i venkovních prostorech, jedná-li se o osoby v době sportovní činnosti a přípravy na ni konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, pokud konají tyto sportovní činnosti v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti; toto obdobně platí pro osoby trenérů a rozhodčích účastnících se těchto činností,
  • ve vnitřních prostorech, jedná-li se o osoby v době sportovní činnosti a přípravy na ni konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, která pro ně není výkonem zaměstnání či podnikatelské činnosti, pokud sportovec či sportovci v případě individuálních sportů, nebo všichni členové týmu v rámci kolektivních sportů, absolvovali s negativním výsledkem RT-PCR na přítomnost viru SARS- CoV-2 nebo antigenní test na přítomnost antigenu viru SARS-CoV-2, který není starší 48 hodin, toto neplatí v případě, že se jedná o pravidelnou a dlouhodobě probíhající sportovní činnost či přípravu na ni v rozsahu alespoň dvakrát týdně, kdy je třeba absolvovat pravidelné vyšetření na přítomnost viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu v intervalu nejdéle jednou za 5 dní; toto obdobně platí pro osoby trenérů a rozhodčích účastnících se těchto činností,

V případě profesionálního sportu jsou pak stanovena pravidla pro vstup na území ČR, a to Ochranným opatřením. Z obecných pravidel je stanovena výjimka pro „profesionální sportovce a členy státní reprezentace České republiky nebo ostatních zemí, včetně osob nezbytných pro konání sportovní akce povolené výjimkou Ministerstva zdravotnictví, kterým je umožněna individuální tréninková činnost nebo účast na hromadné akci, pro kterou byly stanoveny závazné hygienicko- protiepidemické podmínky; pro tyto osoby neplatí pouze bod I.4 písm. d) a jsou povinny se po vstupu na území České republiky ze země s vysokým nebo velmi vysokým rizikem nákazy před zahájením uvedených činností na vlastní náklady podrobit RT-PCR testu napřítomnost SARS-CoV-2 a disponovat negativním výsledkem provedeného testu“. V případě potřeby proto doporučuji se detailně seznámit se zněním předmětného opatření[1]

 

Závěry:

  1. Profesionální sportovci mohou vykonávat svou činnost na vnitřních i venkovních sportovištích v rámci přípravy na sportovní soutěže organizované národními sportovními svazy nebo na akce povolené Ministerstvem zdravotnictví. Nově je stanovena povinnost písemného prokázání důvodnosti výkonu sportovní činnosti (potvrzení zaměstnavatele, smlouva apod.)
  2. Samotné konání sportovních soutěží a sportovních utkání podléhá povolení ze strany Ministerstva zdravotnictví, které stanovuje hygienicko-epidemiologické podmínky pro jejich konání. O povolení se doporučuje žádat prostřednictvím Národní sportovní agentury.
  3. Profesionálním sportovcem je každý, pro koho je sportovní činnost výdělečnou činností na základě smluvního vztahu (pracovněprávní i OSVČ).
  4. Amatérští sportovci (organizovaní i neorganizovaní) mohou nadále sportovat pouze v parcích, přírodě a na venkovních sportovištích, a to výhradně individuálně či ve společnosti členů jedné domácnosti. Sportovat lze nově na území celého okresu.
  5. Za dodržení podmínek stanovených Usnesením 299 lze nadále konat zasedání orgánů právnických osob vč. voleb (ochrana dýchacích cest, rozestupy, testování).
  6. Bazény jsou pro zcela uzavřeny.
  7. Výjimka z povinnosti nosit ochranu dýchacích cest  platí pro amatérské sportovce pouze v době tréninku, cvičení, zápasu, soutěže apod. včetně běhu a jízdy na kole ve venkovních prostorech, a to za podmínky, že se nachází alespoň 2 metry od jiné osoby, nejedná-li se o členy domácnosti.
  8. Pro vstup na území ČR v případě profesionálního sportu platí zvláštní pravidla dle Ochranného opatření Ministerstva zdravotnictví ze dne 15. 03. 2021, č. j. MZDR 20599/2020-63/MIN/KAN.

 

Zdroj: ČUS


Letní vlna rozvolňování protiepidemických opatření      

Od 1. července 2020 budou platit přísná protiepidemická opatření už jen v některých částech Moravskoslezského kraje. V Praze zůstane povinná ochrana úst a nosu na větších vnitřních akcích a v metru. MZ ČR také zveřejnilo mapu aktuální epidemiologické situace v regionech ČR. 

Epidemiologická situace v souvislosti s onemocněním covid-19 je dle tiskové zprávy MZČR v rámci celé České republiky stabilní, nicméně počet nakažených narůstá v existujících lokálních ohniscích v Moravskoslezském kraji – proto se zde na rozdíl od zbytku republiky protiepidemická opatření od 30. června zpřísní. V Praze zůstane povinná ochrana úst a nosu na vnitřních hromadných akcích nad 100 osob a v metru. V celé republice nasadí občané roušku už jen při návštěvě zdravotnického nebo sociálního zařízení.

Stále platí mimořádné opatření MZDR 20588/2020-9, které od 22. 6. 2020 povoluje konání hromadných akcí venku i uvnitř s účastí nejvýše 1000 osob ve stejný čas, ve stavebně členěných areálech až 5 oddělených sektorů po 1000 osobách.

Provoz vnitřních sportovišť a souvisejících vnitřních prostor venkovních sportovišť od 1.7.2020 upravuje mimořádné opatření MZDR 20581/2020-8 – základním pilířem nadále zůstává pravidelná dezinfekce. Doporučuje se:

  • zajistit dezinfekci strojů a dalšího cvičebního nářadí a pomůcek po použití každým klientem,
  • průběžně dezinfikovat místa, kde se klienti vyskytují,
  • zajistit dezinfekci rukou pro personál i klienty,
  • klienti provedou povinnou dezinfekci rukou před zahájením a po celkovém ukončení cvičení,
  • upravit časový harmonogram tak, aby mezi jednotlivými lekcemi proběhl úklid, vyvětrání a dezinfekce prostor,
  • zajistit co největší rozptýlení osob v šatnách, obsazovat vzdálené konce nebo skříňky zpřístupnit ob jednu skříňku,
  • zajistit možnost dezinfekce rukou v šatně,
  • průběžně dekontaminovat místa, kudy klienti prochází (pravidelný úklid a dezinfekce),
  • zajistit úklid každý den a dezinfekci vnitřku skříněk během dne a po skončení provozu,
  • instruovat zákazníky, aby omezili čas strávený v šatně na nezbytné minimum.

Zákazníci by měli být ve všech provozovnách vyzýváni informačními materiály k dodržování odstupu 2 metrů a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou. Provozovatelé jsou povinni umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci. Provoz stravovacích, ubytovacích a dalších služeb také upravuje výše zmíněné opatření.

Zdroj: http://www.ptupraha.cz/


ČUS požádala premiéra o podporu provozovatelů sportovišť  ve výši 1 miliardy korun

Už více než měsíc se sportovní kluby a tělovýchovné jednoty musí obejít bez příjmů z uzavřených sportovišť. Nejpostiženější oblastí ve sportu jsou právě spolky vlastnící nebo provozující sportoviště – nemají peníze na mzdy zaměstnancům a musí platit náklady za energii a provoz. Česká unie sportu proto po dohodě s Národní sportovní agenturou požádala dopisem premiéra Andreje Babiše o poskytnutí mimořádné státní podpory ve výši 1 miliardy korun pro spolky se sportovištěm. „Čtvrtletní výpadek může být pro některé kluby likvidační. Odhadujeme, že v současné době se s ekonomickými dopady uzavření sportovišť potýká tisíce spolků. Čím větší a provozně náročnější sportoviště, tím větší problémy,“ prohlásil Miroslav Jansta, předseda České unie sportu, který doporučuje svěření této podpory Národní sportovní agentuře.

 

Protože ministerstvo školství je již ve vyhlašování dotačních programů pro sport bez kompetencí, navrhujeme pověřit administrací podpory Národní sportovní agenturu s tím, že mimořádná státní podpora bude vypsána pouze pro sportovní organizace provozující sportoviště,“ upřesnil Miroslav Jansta. Žádost České unie sportu podpořila také Česká obec sokolská.

Už před vypuknutí koronavirové krize bylo známo, že český sport je podfinancován. Prostředky klubům a jednotám scházely nejvíce na provoz a údržbu sportovního majetku, což potvrdil také únorový výzkum České unie sportu, do kterého se zapojilo skoro 2600 z celkem více jak 7000 členských subjektů ČUS. Z nich 57 procent má ve správě sportovní hřiště, peníze na jeho provoz ale schází 68 procentům z nich.

Zejména po tom, co před třemi lety ministerstvo školství zrušilo samostatný dotační program na provoz a údržbu sportovišť, je provoz řady sportovišť neudržitelný, a sportovní spolky žádají o jeho znovuzavedení. „Spoléháme, že vyzvete Národní sportovní agenturu, aby pro rok 2021 opět vypsala tento důležitý dotační program. Důvodem je, že na rozdíl od církví sportovní spolky již několik let nedostávají prostředky na správu sportovního majetku, převedeného na ně státem. Žádosti vlastníků sportovišť o tuto dotaci v roce 2015 byly v objemu 912 milionů korun,“ píše Jansta v dopise pro premiéra Andreje Babiše.

V současné době je však potřebnější urgentní pomoc v podobě mimořádné státní podpory na provoz sportovišť – podobně jako vyzvalo vládu ministerstvo kultury, které obdrželo na mimořádnou pomoc více jak jednu miliardu korun. Reálně totiž hrozí, že spolky se sportovišti zbankrotují a areály budou muset zcela uzavřít. „Jsme si stoprocentně jisti, že tyto kroky ve prospěch sportu budou připsány jako jedna z nejlepších investic do společnosti, protože sport a pohyb je nejlepší prevencí nejen proti podobným virovým hrozbám, dramaticky se zvyšujícím nákladům na léčbu cukrovky, ale hlavně cesta k celkovému zdraví celé naší společnosti,“ doplnil Jansta.


 

 

Vznikla Národní sportovní agentura - jaké změny přinese?

Novela zákona o podpoře sportu vstoupila v účinnost a 1. srpna 2019 vznikl nový úřad Národní sportovní agentura. Co tato změna v zákoně znamená?

Národní sportovní agentura (dále jen Agentura) se zřizuje ke dni 1. 8. 2019. Od 1. 1. 2020 přebírá od MŠMT kompetence v oblasti státní politiky ve sportu a bude připravovat a vyhlašovat dotační programy na rok 2021 a další roky. Agentura bude rozdělovat dotační prostředky státního rozpočtu pro rok 2021, odpovídající výzvy bude vyhlašovat průběžně v roce 2020.

MŠMT naposledy vyhlásí dotační výzvy v oblasti podpory sportu na podzim 2019 pro rok 2020, posléze rozhodne o žádostech, vyplatí a vyúčtuje s příjemci dotace a zkontroluje plnění podmínek dotace. V roce 2020 již bude vyhlašovat dotační programy a odpovídající výzvy na rok 2021 Agentura. MŠMT definitivně ukončí činnost v oblasti podpory sportu v polovině roku 2021.

V souvislosti se vznikem Agentury se změní i některá pravidla pro zápis do rejstříku sportovních organizací.

 

1. Zápis a editace údajů sportovních organizací – přidělení nových přístupových údajů:

Zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění účinném do 30. 7. 2019, umožňoval zápis sdružujícím sportovním organizacím dle § 3a odst. 3 písm. c), d), e), tedy do rejstříku byly údaje vkládány primárně tzv. střešními sportovními organizacemi a sportovními svazy.

Od nabytí účinnosti novely dne 31. 7. 2019 budou povinné údaje do rejstříku zapisovat pouze jednotlivé sportovní organizace (např. sportovní kluby a tělovýchovné jednoty), které jsou ze zákona povinny zapsat požadované údaje, pokud jsou žadateli o dotace ze státního rozpočtu. Nově tedy bude přípustný pouze tzv. vlastní zápis sportovních organizací. K tomuto účelu se sportovní organizace zaregistrují na internetových stránkách rejstříku https://rejs

Vyhledávání

Novinky

Aktuální vládní opatření (aktualizováno 7.7.2021)

Článek přináší aktuální omezení a krizová opatření, která se dotýkají sportovního prostředí. Od 26.6. pokračuje návrat amatérů i veřejnosti do vnitřních sportovišť a zvětšuje…

více »

Nové číslo Zpravodaje ČUS 6/2021

Vyšlo nové číslo Zpravodaje ČUS 6/2021

více »

Aktualita pro žadatele v programu Můj klub 2021

NSA vyplatila ke dni 7. dubna 2021 celkem 3,5 mld. Kč sportovním organizacím.

více »

Testování zaměstnanců nestátních neziskových organizací

Nejpozději do 6.4.2021 musejí všechny spolky, které jsou zároveň zaměstnavateli, začít s pravidelným testováním svých zaměstnanců. Testování se týká všech osob, které vykonávají…

více »

Aktuální informace ve Spolkovém rejstříku

Na základě Zákona o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob č. 304/2013 Sb. vyplývá sportovním klubům, tělovýchovným jednotám a sportovním svazům, které mají právní…

více »

Postup spolku při nemožnosti konání valné hromady

Důležitá informace pro TJ, SK, kterým končí mandát statutárního orgánu !! Postup řeší mandát statutárního orgánu spolku po uplynutí funkčního období.   

více »
všechny novinky

Menu