Aktuality

Covid - Výkladového stanovisko k zákazu a omezení sportovní činnosti od 18. 12. 2020

Článek byl aktualizován 18. prosince 2020

 

v návaznosti na Usnesení vlády ze dne 14. 12. 2020 č. 1332 (dále jen „Usnesení 1332“) a č. 1334 (dále jen „Usnesení 1334“) sdělujeme Výkladové stanovisko JUDr. Daniela Viduny, LL.M. ve vztahu k činnostem České unie sportu, z. s.

 

Na základě Usnesení 1332 a Usnesení 1334 jsou s účinností od 18. 12. 2020 00:00 hod. do dne 23. 12. 2020 do 23:59 hod. stanoveny níže uvedené zákazy a omezení, a to jednak v souvislosti s volným pohybem osob (Usnesení 1334) a dále k zákazu či omezení provozoven, dalších zařízení a akcí (Usnesení 1332). Výklad podmínek uvádí též vládní COVID Portál https://covid.gov.cz/situace/volny-cas/dalsi-sporty

 

Oproti předchozím omezením dochází opět ke zpřísnění pravidel. Snížen je počet společně sportujících osob v rámci amatérského sportu na venkovních sportovištích, v přírodě a parcích, a to na 6 osob. Vnitřní sportoviště pro veškerý amatérský sport jsou opět uzavřena.

 

V důsledku Usnesení 1332 a 1334 pak tedy platí následující:

 

              A. Profesionální sport

  1. Z hlediska volného pohybu osob platí výjimka pro účast na hromadných akcích, které jsou akcemi v důležitém státním zájmu nebo významným sportovním utkáním nebo soutěží. V této souvislosti pak platí, že o možnosti uskutečnění shora uvedených sportovních utkání a soutěží rozhoduje Ministerstvo zdravotnictví, které dle čl. VI Usnesení 1334 stanovuje „závazné hygienicko-epidemiologické podmínky“ pro jejich konání. Národní sportovní agentura pak v této souvislosti doporučuje, aby jednotlivé subjekty žádaly o předmětnou výjimku ze zákazu (tj. možnost uskutečnit sportovní utkání nebo soutěž) jejím prostřednictvím.

 

  1. Z hlediska možného využití sportovišť pak stále platí výjimka ze zákazu stanoveného čl. I odst. 2 písm. g) Usnesení 1332[1], která se týká „sportovní přípravy, kterou provádí osoby v rámci výkonu zaměstnání, výkonu podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti jako přípravu pro sportovní akce konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a sportovních akcí, které nejsou zakázány“.

 

Z výše uvedeného tedy vyplývá, že profesionální sportovci mohou vykonávat svou činnost neomezeně v rámci přípravy na soutěže organizované národními sportovními svazy nebo na akce povolené Ministerstvem zdravotnictví. Samotné konání soutěží a dalších sportovních akcí povoluje Ministerstvo zdravotnictví, kdy rovněž stanovuje hygienicko-epidemiologické podmínky.

 

Do předmětné výjimky pak nespadají bazény, jelikož jejich režim je upraven samostatně v čl. I odst. 2 písm. h) Usnesení 1332, ve kterém došlo k opětovnému zpřísnění pravidel, a tedy k uzavření.

 

V návaznosti na shora uvedené je třeba definovat statut profesionálních sportovců. V této souvislosti budu pro tento výklad vycházet z rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ČR ze dne ze dne 29. 11. 2011, sp. zn. 2 Afs 16/2011-78. V daném kontextu je pak třeba dojít k závěru, že se statut profesionálního sportovce vztahuje na každého, kdo vykonává sportovní činností výdělečnou činnost na základě smluvního vztahu bez ohledu na rozsah a výši výdělku. Tímto smluvním vztahem pak může být jak vztah pracovněprávní (pracovní smlouva, dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti), tak vztah občanskoprávní, kdy je sportovní činnost vykonávána v režimu OSVČ.

 

              B. Amatérský sport

Z hlediska sportování amatérských sportovců došlo ke zpřísnění počtu společně sportujících osob, když lze opět používat výhradně venkovní prostory (příroda, parky a venkovní sportoviště), a to bez vnitřního zázemí venkovních sportovišť. Z hlediska možného počtu společně sportujících tedy Usnesení 1334 říká, že na veřejně přístupných místech lze pobývat nejvýše v počtu šesti osob, s výjimkou:

 

  • členů domácnosti,
  • zaměstnanců vykonávajících práci pro stejného zaměstnavatele,
  • osob společně vykonávajících podnikatelskou nebo jinou obdobnou činnost,
  • osob, které společně konají činnost, ke které jsou povinny podle zákona, a je tuto činnost nezbytné konat ve vyšším počtu osob,
  • dětí, žáků a studentů při poskytování vzdělávání ve školách či školských zařízeních, a zachovávat při kontaktu s ostatními osobami odstup nejméně 2 metry, pokud to je možné.

 

Závěry:

 

  1. Profesionální sportovci mohou vykonávat svou činnost na vnitřních i venkovních sportovištích v rámci přípravy na sportovní soutěže organizované národními sportovními svazy nebo na akce povolené Ministerstvem zdravotnictví.

 

  1. Samotné konání sportovních soutěží a sportovních utkání podléhá povolení ze strany Ministerstva zdravotnictví, které stanovuje hygienicko-epidemiologické podmínky pro jejich konání. O povolení se doporučuje žádat prostřednictvím Národní sportovní agentury.

 

  1. Profesionálním sportovcem je každý, pro koho je sportovní činnost výdělečnou činností na základě smluvního vztahu (pracovněprávní i OSVČ).

 

Amatérští sportovci (organizovaní i neorganizovaní) mohou sportovat pouze v parcích, přírodě a na venkovních sportovištích, a to maximálně v počtu 6 osob s výjimkou členů domácnosti.

 

[1] zákaz provozu a používání sportovišť ve vnitřních prostorech staveb (např. tělocvičny, hřiště, kluziště, kurty, ringy, herny bowlingu nebo kulečníku, tréninková zařízení) a vnitřních prostor venkovních sportovišť, tanečních studií, posiloven a fitness center, s výjimkou tělocviku naprvním stupni základního vzdělávání v základních školách a v mateřských školách

 


Letní vlna rozvolňování protiepidemických opatření      

Od 1. července 2020 budou platit přísná protiepidemická opatření už jen v některých částech Moravskoslezského kraje. V Praze zůstane povinná ochrana úst a nosu na větších vnitřních akcích a v metru. MZ ČR také zveřejnilo mapu aktuální epidemiologické situace v regionech ČR. 

Epidemiologická situace v souvislosti s onemocněním covid-19 je dle tiskové zprávy MZČR v rámci celé České republiky stabilní, nicméně počet nakažených narůstá v existujících lokálních ohniscích v Moravskoslezském kraji – proto se zde na rozdíl od zbytku republiky protiepidemická opatření od 30. června zpřísní. V Praze zůstane povinná ochrana úst a nosu na vnitřních hromadných akcích nad 100 osob a v metru. V celé republice nasadí občané roušku už jen při návštěvě zdravotnického nebo sociálního zařízení.

Stále platí mimořádné opatření MZDR 20588/2020-9, které od 22. 6. 2020 povoluje konání hromadných akcí venku i uvnitř s účastí nejvýše 1000 osob ve stejný čas, ve stavebně členěných areálech až 5 oddělených sektorů po 1000 osobách.

Provoz vnitřních sportovišť a souvisejících vnitřních prostor venkovních sportovišť od 1.7.2020 upravuje mimořádné opatření MZDR 20581/2020-8 – základním pilířem nadále zůstává pravidelná dezinfekce. Doporučuje se:

  • zajistit dezinfekci strojů a dalšího cvičebního nářadí a pomůcek po použití každým klientem,
  • průběžně dezinfikovat místa, kde se klienti vyskytují,
  • zajistit dezinfekci rukou pro personál i klienty,
  • klienti provedou povinnou dezinfekci rukou před zahájením a po celkovém ukončení cvičení,
  • upravit časový harmonogram tak, aby mezi jednotlivými lekcemi proběhl úklid, vyvětrání a dezinfekce prostor,
  • zajistit co největší rozptýlení osob v šatnách, obsazovat vzdálené konce nebo skříňky zpřístupnit ob jednu skříňku,
  • zajistit možnost dezinfekce rukou v šatně,
  • průběžně dekontaminovat místa, kudy klienti prochází (pravidelný úklid a dezinfekce),
  • zajistit úklid každý den a dezinfekci vnitřku skříněk během dne a po skončení provozu,
  • instruovat zákazníky, aby omezili čas strávený v šatně na nezbytné minimum.

Zákazníci by měli být ve všech provozovnách vyzýváni informačními materiály k dodržování odstupu 2 metrů a k tomu, aby nejlépe platili platební kartou. Provozovatelé jsou povinni umístit dezinfekční prostředky u často dotýkaných předmětů (především kliky, zábradlí, nákupní vozíky) tak, aby byly k dispozici pro zaměstnance i zákazníky provozoven a mohly být využívány k pravidelné dezinfekci. Provoz stravovacích, ubytovacích a dalších služeb také upravuje výše zmíněné opatření.

Zdroj: http://www.ptupraha.cz/


ČUS požádala premiéra o podporu provozovatelů sportovišť  ve výši 1 miliardy korun

Už více než měsíc se sportovní kluby a tělovýchovné jednoty musí obejít bez příjmů z uzavřených sportovišť. Nejpostiženější oblastí ve sportu jsou právě spolky vlastnící nebo provozující sportoviště – nemají peníze na mzdy zaměstnancům a musí platit náklady za energii a provoz. Česká unie sportu proto po dohodě s Národní sportovní agenturou požádala dopisem premiéra Andreje Babiše o poskytnutí mimořádné státní podpory ve výši 1 miliardy korun pro spolky se sportovištěm. „Čtvrtletní výpadek může být pro některé kluby likvidační. Odhadujeme, že v současné době se s ekonomickými dopady uzavření sportovišť potýká tisíce spolků. Čím větší a provozně náročnější sportoviště, tím větší problémy,“ prohlásil Miroslav Jansta, předseda České unie sportu, který doporučuje svěření této podpory Národní sportovní agentuře.

 

Protože ministerstvo školství je již ve vyhlašování dotačních programů pro sport bez kompetencí, navrhujeme pověřit administrací podpory Národní sportovní agenturu s tím, že mimořádná státní podpora bude vypsána pouze pro sportovní organizace provozující sportoviště,“ upřesnil Miroslav Jansta. Žádost České unie sportu podpořila také Česká obec sokolská.

Už před vypuknutí koronavirové krize bylo známo, že český sport je podfinancován. Prostředky klubům a jednotám scházely nejvíce na provoz a údržbu sportovního majetku, což potvrdil také únorový výzkum České unie sportu, do kterého se zapojilo skoro 2600 z celkem více jak 7000 členských subjektů ČUS. Z nich 57 procent má ve správě sportovní hřiště, peníze na jeho provoz ale schází 68 procentům z nich.

Zejména po tom, co před třemi lety ministerstvo školství zrušilo samostatný dotační program na provoz a údržbu sportovišť, je provoz řady sportovišť neudržitelný, a sportovní spolky žádají o jeho znovuzavedení. „Spoléháme, že vyzvete Národní sportovní agenturu, aby pro rok 2021 opět vypsala tento důležitý dotační program. Důvodem je, že na rozdíl od církví sportovní spolky již několik let nedostávají prostředky na správu sportovního majetku, převedeného na ně státem. Žádosti vlastníků sportovišť o tuto dotaci v roce 2015 byly v objemu 912 milionů korun,“ píše Jansta v dopise pro premiéra Andreje Babiše.

V současné době je však potřebnější urgentní pomoc v podobě mimořádné státní podpory na provoz sportovišť – podobně jako vyzvalo vládu ministerstvo kultury, které obdrželo na mimořádnou pomoc více jak jednu miliardu korun. Reálně totiž hrozí, že spolky se sportovišti zbankrotují a areály budou muset zcela uzavřít. „Jsme si stoprocentně jisti, že tyto kroky ve prospěch sportu budou připsány jako jedna z nejlepších investic do společnosti, protože sport a pohyb je nejlepší prevencí nejen proti podobným virovým hrozbám, dramaticky se zvyšujícím nákladům na léčbu cukrovky, ale hlavně cesta k celkovému zdraví celé naší společnosti,“ doplnil Jansta.


 

 

Vznikla Národní sportovní agentura - jaké změny přinese?

Novela zákona o podpoře sportu vstoupila v účinnost a 1. srpna 2019 vznikl nový úřad Národní sportovní agentura. Co tato změna v zákoně znamená?

Národní sportovní agentura (dále jen Agentura) se zřizuje ke dni 1. 8. 2019. Od 1. 1. 2020 přebírá od MŠMT kompetence v oblasti státní politiky ve sportu a bude připravovat a vyhlašovat dotační programy na rok 2021 a další roky. Agentura bude rozdělovat dotační prostředky státního rozpočtu pro rok 2021, odpovídající výzvy bude vyhlašovat průběžně v roce 2020.

MŠMT naposledy vyhlásí dotační výzvy v oblasti podpory sportu na podzim 2019 pro rok 2020, posléze rozhodne o žádostech, vyplatí a vyúčtuje s příjemci dotace a zkontroluje plnění podmínek dotace. V roce 2020 již bude vyhlašovat dotační programy a odpovídající výzvy na rok 2021 Agentura. MŠMT definitivně ukončí činnost v oblasti podpory sportu v polovině roku 2021.

V souvislosti se vznikem Agentury se změní i některá pravidla pro zápis do rejstříku sportovních organizací.

 

1. Zápis a editace údajů sportovních organizací – přidělení nových přístupových údajů:

Zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění účinném do 30. 7. 2019, umožňoval zápis sdružujícím sportovním organizacím dle § 3a odst. 3 písm. c), d), e), tedy do rejstříku byly údaje vkládány primárně tzv. střešními sportovními organizacemi a sportovními svazy.

Od nabytí účinnosti novely dne 31. 7. 2019 budou povinné údaje do rejstříku zapisovat pouze jednotlivé sportovní organizace (např. sportovní kluby a tělovýchovné jednoty), které jsou ze zákona povinny zapsat požadované údaje, pokud jsou žadateli o dotace ze státního rozpočtu. Nově tedy bude přípustný pouze tzv. vlastní zápis sportovních organizací. K tomuto účelu se sportovní organizace zaregistrují na internetových stránkách rejstříku https://rejstriksportu.msmt.cz/User/Zapis , kde jim současně bude vygenerována PDF žádost, kterou odešlou MŠMT (viz manuál tamtéž).

Nová zákonná povinnost pro sportovní kluby, tělovýchovné a tělocvičné jednoty: spravovat samostatně údaje o sportovní organizaci v rejstříku a bezodkladně provádět změny. Ministerstvo bude přistupovat k zákonné lhůtě přiměřeně okolnostem tak, aby bylo reálné uvedené údaje nebo jejich změny řádně zapsat.

 

2. Změna identifikačních údajů fyzických osob ve sportu pro potřeby rejstříku – rodná čísla:

Zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění účinném do 30. 7. 2019, vyžadoval za účelem identifikace fyzické osoby evidované u sportovní organizace zapsání data narození a adresy místa pobytu.

Od nabytí účinnosti poslanecké novely zákona dne 31. 7. 2019 je identifikačním údajem rodné číslo. MŠMT se ve spolupráci s Ministerstvem vnitra pokusí zajistit automatické zapsání rodného čísla do rejstříku u fyzických osob, jejichž záznam již byl pro účely rejstříku vůči základním registrům ověřen. U nově zapisovaných fyzických osob budou sportovní organizace zapisovat již rodná čísla. Jakmile tomu bude rejstřík technicky přizpůsoben, MŠMT informuje sportovní organizace na internetových stránkách rejstříku.

Nová zákonná povinnost pro sportovní organizace: jako identifikační údaj uvádět v rejstříku rodná čísla.

3. Zápis údajů o sportovních zařízeních do rejstříku – sportovní organizace a jiní žadatelé o podporu:

Zákon č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu, ve znění účinném do 30. 7. 2019, požadoval zápis sportovních zařízení na základě § 3a odst. 3 písm. h), tj. adresu sportovního zařízení, údaje o druhu sportovního zařízení a údaje o výši a účelu podpory.

Poslanecká novela zákona účinná od 31. 7. 2019 uvádí, že Agentura vyhláškou stanoví

-  rozsah údajů o sportovním zařízení sportovních organizací,

-  rozsah údajů o sportovním zařízení a dalších údajů, které jsou povinni do rejstříku bez zbytečného odkladu zapsat žadatelé o podporu ze státního rozpočtu podle § 6b odst. 1 písm. b) a c) poslanecké novely zákona (např. zápis požadovaných údajů o sportovních zařízeních ze strany obcí a krajů, které na tyto žádají o investiční podporu).

 

Od 31. 7. 2019 do doby, než Agentura vydá vyhlášku, která stanoví podrobnosti zápisu do rejstříku, chybí MŠMT právní opora pro shromažďování údajů o sportovních zařízeních, a tedy se nebudou sbírat.

Ani v případě sportovních organizací, ani v případě žadatelů o podporu ze státního rozpočtu podle § 6b odst. 1 písm. b) a c) poslanecké novely zákona, nemůže jít podle názoru MŠMT nezapsání údajů (o sportovním zařízení), které v tuto chvíli nejsou vyhláškou Agentury stanoveny, k tíži žadatelů o podporu, resp. příjemců podpory. Dokud nevstoupí předpokládaná vyhláška Agentury v účinnost, nemůže proto být zápis sportovního zařízení do rejstříku podmínkou pro poskytnutí dotace na rok 2020, a to ani ve výzvě.

Je pozastaveno shromažďování údajů o sportovních zařízeních, a to do nabytí účinnosti předpokládané vyhlášky, kterou vydá Agentura.

Autor: MŠMT

 

Doporučení České unie sportu k rejstříku

Vážení sportovní přátelé,

z MŠMT byl do sportovního prostředí rozeslán dopis náměstka Karla Kováře ke změnám, které nastávají s účinností novely zákona o podpoře sportu (věcný obsah dopisu je obsažený v předcházejícím textu). Informace se týkají také změny zápisu do Rejstříku sportovních organizací (https://rejstriksportu.msmt.cz).

Vzhledem k tomu, že v současné chvíli ještě není nastaven praktický chod Agentury, která nemá vedení ani zaměstnance, stejně tak není Rejstřík přizpůsoben poslednímu znění zákona o podpoře sportu, ani v něm z technických důvodů zatím nelze aktualizovat již zapsané údaje. Česká unie sportu doporučuje vyčkat na vydání vyhlášky Agenturou, která stanoví rozsah a způsob zapisovaných údajů do Rejstříku sportovních organizací nebo na další informace ze strany Agentury či MŠMT.

O těchto krocích Vás bude ČUS průběžně informovat.

Snahou ČUS nadále bude, aby administrativní zátěž pro sdružené SK a TJ se zápisem do Rejstříku sportovních organizací byla co nejmenší.

 


 

Upozorňujeme sdružené spolky, aby si zkontrolovaly zápisy ve spolkovém rejstříku https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik a případné nedostat­ky zde odstranily.

 

Přestože již mají mít všechny spolky přizpůsobeny své stanovy, a hlavně zá­pisy ve spolkovém rejstříku nové právní úpravě, v praxi tomu tak v řadě případů není. Proto Česká unie sportu upozorňuje všechny sdružené národní sportovní sva­zy a SK/TJ, že pokud rejstříkový soud zjistí, že spolek doposud nepřizpůsobil zápis ve spolkovém rejstříku, vyzve ho usnesením ke zjednání nápravy, a to zpravidla ve lhůtě 60 dnů. Uplyne-li tato tzv. dodatečná lhůta marně (tj. spolek nebude na výzvu soudu reagovat), soud spolek z moci úřední zruší a nařídí jeho likvidaci. Mají-li tedy spolky zájem na svém zachování, je třeba důrazně doporučit, aby obra­tem jednaly a daly si své záležitosti v rejstříku do pořádku.

 

Současně upozorňujeme i na skutečnost, že kromě zápisu do rejstříku je třeba dát do pořád­ku i sbírku listin, tj. založit do ní požadované doklady. Kromě listin, které se předkládají k do­ložení zapisovaných skutečností (jako jsou např. stanovy, rozhodnutí o volbě členů orgánů, roz­hodnutí o zřízení pobočného spolku), je potře­ba do sbírky listin založit i některé další doklady.

 

Zde je třeba výslovně upozornit na povinnost za­ložit do sbírky účetní závěrku, případně i výroční zprávu (výroční zprávu je obecně povinna vyho­tovit účetní jednotka, která má povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem). Toto je pro většinu sportovních spolků základní a dostačující rozsah listin zakládaných do sbírky. Co všechno má obsahovat sbírka listin upravuje §66 zákon č. 304/2013Sb. o veřejných rejstřících.

 

Zápisy a sbírku listin je třeba dát do pořádku, nejen s ohledem na možné sankce, které hrozí z právní úpravy veřejných rejstříků (pořádkové pokuty, zrušení spolku), ale je třeba si uvědomit, že toto bude s největší pravděpodobností před­mětem kontroly ze strany poskytovatelů dotací, grantů atd., zcela jistě pak ze strany MŠMT.

 

 


 

Vyhledávání

Novinky

Národní sportovní agentura zveřejnila pokyny k vyúčtování a finančnímu vypořádání dotace k výzvě COVID – Sport.

Předložení vypořádání a vyúčtování na NSA předepsaných formulářích proběhne v systému, ve kterém žadatel žádal o dotaci. Systém bude pro tyto účely otevřen nejpozději do 29.1…

více »

Omezení provozu pracoviště OS ČUS Náchod

Okresní sdružení ČUS Náchod v souvislosti s nouzovým stavem a dalšími aktuálními opatřeními nařízených Vládou ČR nastavilo omezený provoz pracoviště ČUS   …

více »

Covid - Výkladového stanovisko k zákazu a omezení sportovní činnosti od 7. 1. 2021

Článek byl aktualizován 8. ledna 2021   v návaznosti na Usnesení vlády ze dne 07. 01. 2021 č. 12 (dále jen „Usnesení 12“) sdělujeme Výkladové stanovisko…

více »

Doporučené postupy při nemožnosti konání valné hromady spolku

Spolu s omezením shromažďování osob v důsledku preventivních opatření proti šíření infekce koronaviru vznikají řadě spolků problémy s pořádáním valných hromad, popř. výročních…

více »

Nové číslo Zpravodaje ČUS 10/2020

Vyšlo nové číslo Zpravodaje ČUS 10/2020

více »

PF 2021

více »
všechny novinky